Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa – poradnik dla biznesu
Społeczna od odpowiedzialność przedsiębiorstwa wydaje się dla wielu firm problematyczna. Większość biznesu od dawna praktykuje jakąś formę społecznej i środowiskowej odpowiedzialności biznesu, mając na celu po prostu przyczynienie się do dobrobytu społeczności i społeczeństwa, na które wpływają i od których zależą.
Istnieje jednak rosnąca presja, by określać CSR (corporate social responsibility) jako formę dyscypliny biznesowej, za którą idzie szereg oczekiwań dotyczących wyników biznesowych. Wymaga to wiele od samego CSR i odwraca uwagę od tego, co musi być jej głównym celem: dostosowania działań społecznych i środowiskowych firmy do jej celów biznesowych i wartości.
Szukasz niezawodnego partnera w kwestii odbioru, utylizacji lub recyklingu urządzeń firmowych? Skontaktuj się z nami!
Społeczna odpowiedzialność biznesu – interesy społeczne
Jeśli za pomocą działań CSR firmy zmniejszają ryzyko, poprawiają swoją reputację i przyczyniają się do wyników biznesowych, to wszystko idzie w dobrym kierunku. Jednak w przypadku wielu strategii CSR te wyniki powinny być wyłącznie efektem ubocznym, a nie powodem ich istnienia.
Czy zatem firmy powinny skoncentrować swoje działania w zakresie CSR na podstawowym celu środowiskowo – społecznym? Wszystko po to, aby przedstawiać systematyczny proces wprowadzania spójności i dyscypliny do strategii społecznej odpowiedzialności biznesu?
Biznes vs kampanie społeczne
Pomimo powszechnie akceptowanego ideału dążenia do tej jednej wspólnej wartości, czyli tworzenia wartości środowiskowej i ekonomicznej w sposób, który tworzy również wartość dla społeczeństwa, okazuje się, że nie jest normą.
Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu dla większości firm jest raczej wielopłaszczyznową wersją CSR. Wersja ta obejmuje zakres od czystej filantropii przez zrównoważenie środowiskowe do aktywnego dążenia do wspólnej wartości. Co więcej, dobrze zarządzane firmy wydają się mniej zainteresowane całkowitą integracją CSR ze swoimi strategiami i celami biznesowymi. Nie wdrażają przekonującego programu społecznej odpowiedzialności biznesu dopasowanego do celów i wartości firmy.
Przedstawiciele sektora przedsiębiorców i wzrost zainteresowania inwestorów
Chociaż wiele firm przyjmuje tę szeroką wizję zasad CSR, tak wszelkie działania utrudnia ich słaba koordynacja i brak logiki łączącej ich różne programy. Programy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw są często inicjowane i prowadzone w sposób nieskoordynowany przez różnych menedżerów wewnętrznych. Dzieje się to często bez aktywnego zaangażowania dyrektorów, czy prezesów.
Aby jednak zmaksymalizować pozytywny wpływ na systemy społeczne i środowiskowe, w których działają, firmy muszą opracować spójne strategie CSR. Powinno to być istotną częścią pracy każdego dyrektora generalnego i zarządu, nawet zaangażowanie partnerów biznesowych. Dostosowanie biznesu CSR musi rozpocząć się od spisu i audytu istniejących inicjatyw. Koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu jest zazwyczaj podzielona między różne praktyki, a odpowiednie przypisanie działań CSR jest kluczowym pierwszym krokiem.
Szukasz niezawodnego partnera w kwestii odbioru, utylizacji lub recyklingu urządzeń firmowych? Skontaktuj się z nami!
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw – filantropia
Społeczna odpowiedzialność biznesu, to także działania filantropijne. Działania te nie mają na celu generowania zysków ani bezpośredniej poprawy wyników biznesowych. Przykłady obejmują darowizny pieniędzy lub sprzętu dla wszelkich organizacji społecznych, czy samo zaangażowanie w inicjatywy społeczne oraz wsparcie wolontariatu pracowniczego. Za sprawą praktykowania corporate social responsibility wewnątrz firmy, przedsiębiorstwa wpływają na system upowszechniania społecznej odpowiedzialności biznesu, również wśród personelu.
Narzędzia CSR i interesy społeczne – poprawa efektywności operacyjnej
Odpowiedzialny biznes, to społecznie odpowiedzialne inwestycje. Programy rozwoju firm, które działają według zasad społecznej odpowiedzialności zapewniają korzyści społeczne lub środowiskowe. Strategia społecznej odpowiedzialności biznesu wspiera działalność firmy w całym łańcuchu wartości, często poprawiając wydajność i efektywność.
Przykłady obejmują inicjatywy na rzecz ochrony środowiska, czy zrównoważonego rozwoju, które zmniejszają zużycie zasobów, odpady lub emisje. Dzięki temy firmy mogą obniżyć koszty oraz inwestycje w warunki pracy pracowników, opiekę zdrowotną lub edukację, które mogą zwiększyć wydajność, jak i utrzymanie reputacji firmy.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to bycie odpowiedzialnym
Firmy stosujące najlepsze praktyki prowadzą skoordynowane i współzależne programy zrównoważonego rozwoju. Niektóre z inicjatyw rzeczywiście tworzą wspólną wartość, a niektóre, choć mają to na celu, tworzą większą wartość dla społeczeństwa niż dla firmy.
Istnieją także firmy, które mają na celu tworzenie wartości wyłącznie dla społeczeństwa. Jednak wszystkie mają jedną wspólną cechę – są zgodne z celem biznesowym firmy, z różnymi grupami interesariuszy, czy z potrzebami społeczności lokalnych, w których działają firmy.
Szukasz niezawodnego partnera w kwestii odbioru, utylizacji lub recyklingu urządzeń firmowych? Skontaktuj się z nami!
Polecamy: Forum odpowiedzialnego biznesu